”När orden Tagit Slut”

Den här låten skrevs efter en jobbig separation i kalla november 2021. Texten blev väldigt stark och känslosam. Jag hoppades att den inte skulle skildra min verklighet men det var tyvärr precis vad den gjorde visade det sig. 

Mikael Karlsson en god vän och låtskrivare skickade den första idén till låten som bestod av en enkel mobilinspelning med gitarr och sång på låtsas-engelska. Jag hade varit inne på lite country ballader ett tag och satte mig direkt vid pianot och gjorde ett enkelt intro, en version av Mikaels vers och refräng och ett stick kom av bara farten. Jag gjorde en enkel film av min version av låten som jag skickade över till Steve och Nanna Kratz. Steve var då en ganska ny bekantskap. Vi hade blivit sammanförda av musikern och röstskådespelaren Adam Fietz där vi samarbetat med musik till en långfilm som förhoppningsvis kommer bli av längre fram. (Hoppas kunna berätta mer om det längre fram!) Steve och Nanna är kanske inte så kända som textförfattare ÄN! Men de skriver väldigt bra tillsammans. Steve är skådespelare och jobbade precis med Robert Gustafsson i Tootsie på Oscarsteatern och i den legendariska filmen Black Jack av Colin Nutley och med bl a Helena Bergström. Nanna är väldigt musikalisk men jobbar i en helt annan bransch. Nanna är ögonläkare – ögonkirurg! När texten var klar och en tidig version av låten var inspelad bestämde vi oss för att skicka den till Melodifestivalen! 

Den togs emot väl och vi fick starka indikationer att låten skulle kunna ta sig in i tävlingen. Den var med i diskussionerna ända in i slutveckan där vi till slut fick beskedet att den inte tagit sig med i tävlingen till 2023 års Melodifestival. Det var såklart tråkigt men det kändes ändå som att låten kunde få ett liv utanför tävlingen och nu hade jag lite mer tid på mig att jobba mer med låten. Det har lagts på mycket och jag har provat mig fram och ibland kändes den för överproducerad. Men efter en del tuffa beslut och några ”kill your darlings” blev låten till vad den är nu. Steve tycker att den känns monumental i sin enkelhet.

Det är många som bidragit musikaliskt till att göra låten till vad den tillslut blev. Nicke Widen har med mycket av de gitarrer som han gjorde till låten. Vi valde den här gången att inte ha med Pedal Steel. Det var ett svårt beslut då Nicke är en av Sveriges bästa på just Pedal Steel. Men jag ville inte att den skulle bli country den här gången även om hans steel spel var fantastiskt som alltid. 

Jag hade Janne Schaffer i studion i Uppsala. Han spelade på fler låtar så han kommer dyka upp på låtar längre fram. Jag har mycket musik på gång.

Min gode vän Mats Nilsson spelar en fantastisk bas. Mattias Bylund som bl a sitter med i bandet i Bingolotto har arrat stråkarna som var det sista vi spelade in innan låten mixades. Stråkarna spelades in i Studio 112 i Jonstorp av Mattias som även spelar stråk synthesizer, violin – Mattias Johansson och cello spelar David Bukovinszky. Mixade gjorde den som jag oftast vänder mig när jag vill att det ska låta riktigt bra: Erik Bernholm. Sedan mastrade jag Eriks mix på Cutting Room i Stockholm av ingen annan än Björn Engelmann.